Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου 2013

Στη ζωή ένα μονάχα άνθρωπο φοβήθηκα...

«Στη ζωή ένα μονάχα άνθρωπο φοβήθηκα, τον πατέρα μου · τώρα ποιό να φοβηθώ; Όταν ήμουν μικρό παιδί, σήκωνα τα μάτια, τον κοίταζα και μου φαίνουνταν γίγας · πυργώνουνταν μπροστά μου και μου έκρυβε τον ήλιο. Μάταια απόφευγα να μένω στο πατρικό σπίτι, στη σπηλιά του λιόντα · ρεμπέλευα, ταξίδευα, ρίχνουμουν σε δύσκολες πνευματικές περιπέτειες · πάντα ανάμεσα εμένα και στο φως ο ίσκιος του · οδοιπορούσα κάτω από ακατάπαυτη έκλειψη ήλιου.


Σκοτάδια πολλά μέσα μου, κύρης πολύς · σε όλη μου τη ζωή απελπισμένα μάχουμαι να μετουσιώσω τα σκοτάδια αυτά και να τα κάμω φώς, μιά στάλα φώς · αγώνας τραχύς, χωρίς έλεος, χωρίς αναπαή, μια στιγμή να κουράζουμουν, να σκόλαζα τον πόλεμο, ήμουν χαμένος · κι αν έβγαινα κάποτε νικητής, τι αγωνία και πόσες λαβωματιές! Δε γεννήθηκα αγνός · μάχουμαι να γίνω. Η αρετή για μένα δεν είναι καρπός της φύσης μου, είναι καρπός του αγώνα μου · δέ μου την έδωκε ο Θεός, μοχτώ να την καταχτήσω με το σπαθί μου · το άνθος της αρετής για μένα είναι σωρός μετουσιωμένη κοπριά. Ποτέ δεν πήρε τέλος ο πόλεμος αυτός · ως τώρα δε νικήθηκα ολοκληρωτικά, δε νίκησα ολοκληρωτικά · πάντα αγωνίζουμαι, κι από στιγμή σε στιγμή μπορώ να χαθώ όλος, μπορώ να σωθώ όλος · ακόμα περνώ της Τρίχας το γιοφύρι απάνω από την άβυσσο. [...]

Γύρισα σπίτι, κι ο στοχασμός αυτός με παρηγορούσε όλη τη νύχτα · τα ξημερώματα ήρθε στον ύπνο μου ο πατέρας μου · το πρόσωπο του έλαμπε ακίνητο, γεμάτο γλύκα · στέκουνταν μπροστά μου μέσα σ'ένα πράσινο λιβάδι, πανύψηλος, διάφανος, σαν να'ταν καμωμένος από σύννεφο · κι εκεί που τον κοίταζα κι άνοιγα χαρούμενος το στόμα να του πω τον καλό λόγο, που δεν του'χα ποτέ ξεστομίσει όσο ζούσε, αλαφρό αγεράκι φύσηξε-αγεράκι ήταν, για μπας κι ήταν η αναπνοή μου;- και το σύννεφο κουνήθηκε, αραίωσε, χάλασε το σχήμα που'χε του ανθρώπου και κατασκόρπισε σαν πάχνη απάνω στο χορτάρι. 

Όταν ξύπνησα, ο ήλιος έμπαινε και γέμιζε το κρεβάτι μου, κι ώς ανασηκώθηκα στους αγκώνους είδα από το παράθυρο τη θάλασσα να γελάει και να σηκώνει μικρούς μαστούς να χαδολογιέται με τον ήλιο. Χαρά Θεού η μέρα και σήμερα · κάθε πρωί ξαναβρίσκει την παρθενιά του ο κόσμος και θαρρείς πως τώρα, να, βγήκε από τα χέρια του Θεού. Μνήμη δεν έχει, μαθές, γι'αυτό δεν κάνει ποτέ ζάρες το πρόσωπο του, δε θυμάται τα όσα έκαμε χτες μήτε ανησυχεί για τα όσα θα κάμει αύριο · ζει την τωρινή στιγμή σαν αιωνιότητα · άλλη δεν υπάρχει, μπροστά και πίσω της το Τίποτα...»

«Αναφορά στον Γκρέκο»
Νίκος Καζαντζάκης

21 σχόλια:

  1. Υπάρχει πολλή «Θεολογία» κρυμμένη σε μερικά λογοτεχνικά αριστουργήματα και καθετί πού πλουτίζει τη νοημοσύνη μας κάθε καρπός της αληθινής ανθρώπινης δημιουργίας είναι ευλογημένος από την Εκκλησία και όταν χρησιμοποιηθεί κατάλληλα αποκτάει πνευματική αξία.

    Από το βιβλίο του Αλεξάντερ Σμέμαν «Μεγάλη Σαρακοστή».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΑΙΣΧΟΣ! ΑΙΣΧΟΣ ΝΑ ΔΙΑΦΗΜΙΖΕΤΕ ΕΝΑΝ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟ ΣΑΝ ΤΟΝ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ίσως το αξιολογότερό του έργο..
    Μεγάλης ''ομορφιάς'' και τα ταξιδιωτικά του βέβαια!
    Μια παρατήρηση -ταπεινή- στο σχόλιο του ανώνυμου 10.16μ.μ:
    Μια απίστευτα βασανισμένη ψυχή ήταν ο Καζαντζάκης.Μια ψυχή που σε όλη την ζωή της,πάσχιζε να βρει τον Θεό.
    Το λαχταρούσε!Δεν τον άφησε ο εωσφορικός του εγωϊσμός...
    Όπως και να'χει είναι πια στα χέρια του Κριτή και Πλάστη του...Ας τον αφήσουμε εμείς.Ας κρατήσουμε ό,τι δυνατό έγραψε...

    Νικόλας Κουλιανόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γειά σας. Ἤθελα νά ἐκφράσω μία ἀπορία μου γιά τόν μετρητή ἐπισκέψεων πού ἔχετε στήν δεξιά πλευρά τῆς σελίδος σας καί φανερώνει πόσα ἄτομα εἶναι συνδεδεμένα ἀνά πάσα στιγμή. Ἔκανα κλίκ καί μοῦ ἔδειξε στατιστικά ὄχι μόνο τῆς δικῆς σας ἰστοσελίδος ἀλλά καί ἄλλων τριῶν (3). Ἀναλυτικότερά μου ἔδειξε ἀπό τήν ἰστοσελίδα http://anakalypsi.blogspot.gr, ἀπό τήν ἰστοσελίδα http://www.paterikiorthodoxia.com καί ἀπό τήν ἰστοσελίδα http://sophia-siglitiki.blogspot.gr. Ὑποθέτω ὅτι καί σέ αὐτές τίς ἰστοσελίδες θά ὑπάρχει ὁ ἴδιος μετρητῆς (δέν τό ἔψαξα αὐτό). Μέ ἀφορμή αὐτήν τήν διάγνωση ἤθελα νά ρωτήσω τά ἑξῆς καί φυσικά ἄν ἔχετε τήν καλήν διάθεσή μου ἀπαντᾶται.
    1) Εἶστε κάτοχος καί τῶν 3 ἄλλων ἰστοσελίδων;
    2) Θεωρεῖτε ἔντιμο νά παρουσιάζετε τήν ἐπισκεψιμότητα ἄλλων ἰστοσελίδων ὡς δική σας, ἀσχέτως ἄν εἶναι καί αὐτές δικές ἤ ὄχι;
    3) Ὅπως διαπίστωσα ἰδίοις ὄμμασι μόλις τώρα τό ἰστολόγιον http://www.paterikiorthodoxia.com δέν ἔχει καν μετρητή ὅμοιον μέ τόν ἰδικόν σας, καί μοιραίως κάνω ἄσχημους συνειρμούς μέ τήν σκέψη μου!
    4) Ἐπίσης διαπίστωσα ὅτι καί στά ὑπόλοιπα ἱστολόγια ὑπάρχει ὁ ἴδιος μετρητῆς ...

    Αὐτά καί μέ συγχωρεῖτε πού ἐπεμβαίνω σέ ἕνα λεπτό θέμα ἀλλά θεωρῶ ὅτι οἱ μεγάλες καί τρανταχτές ἰδέες ὠφείλουν νά συμβαδίζουν καί μέ τήν πράξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Ιωάννη,

      Σε ευχαριστώ που έκανες το κόπο να ψάξεις κάτι για το οποίο δεν έχω δώσει καμιά σημασία. Συγκεκριμένα αυτό που ξέρω είναι ότι ο μετρητής επισκέψεων βρίσκεται στο σημείο αυτό από τη Σοφία.

      Η Σοφία ανήκει στους συνεργάτες που αναγράφονται στη δεξιά στήλη. Είναι φίλη μου καλή και σημαντικό πρόσωπο για μένα. Η εμπιστοσύνη μου στο πρόσωπο της είναι δεδομένη.

      Ωστόσο θα τη ρωτήσω γι'αυτό που θίγεις και πιστεύω θα πάρει θέση η ίδια.

      Καλή δύναμη.

      Διαγραφή
  5. Ἐκλαμβάνω τήν σιγήν τῆς συνεργάτιδός σας ὡς ἀπάντηση;
    Ἤ νά ἀναμένω κι ἄλλο;
    Ἰωάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ἐντάξει ἀγαπητό Μονοπάτι.
    Μοῦ ἀρκεῖ ἡ ἀπορία σας.
    Εὔχομαι νά καταλάβατε ὅτι ἡ ἐμπιστοσύνη, εἰδικῶς ἡ ἀπόλυτη, εἶναι πολύ μεγάλο πράγμα. Κάτι σάν τή σωτηρία τῆς ψυχῆς. Εὔχεσθε καί εἰς τό ἐπανειδήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Περίμενε αν θες, αδελφέ.
      Μετά από το τελευταίο σου σχόλιο, ενημέρωσα (ξανά) τη Σοφία να πάρει θέση.

      Με πληροφόρησε ότι θα το κάνει.

      Διαγραφή
  7. Δεν καταλαβαίνω αγαπητέ Ιωάννη γιατί ασχολείσθε με τόσο ασήμαντα πράγματα, ενώ το αδελφό και εκλεκτό ιστολόγιο «Μονοπάτια που διασταυρώνονται» έχει τόσο αξιόλογες και ΜΟΝΟ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ. Ενώ όπως θα γνωρίζετε φαντάζομαι στο αχανές διαδίκτυο. το 90% των ιστολογίων-ιστοσελίδων, ο ένας κοινοποιεί από τον άλλον.

    Ο αγαπητός αδελφός εν Χριστώ και στενός μου συνεργάτης «Μονοπάτια που διασταυρώνονται», είναι ΜΙΑ ΟΑΣΗ στο διαδίκτυο. Μείνετε λοιπόν στην ουσία.

    Καθυστέρησα να απαντήσω λόγω ασθένειας και τώρα σας απαντώ και πάλι βιαστικά, συγχωρέστε με.

    Αδελφέ μου «Μονοπάτια που διασταυρώνονται», έχεις την αγάπη μου, την εκτίμησή μου και την «Αέναη» συνεργασία μου. Με τιμούν τα λόγια σου και σ'ευχαριστώ από καρδιάς.

    ΥΣ. Όλα τα ιστολόγια που αναφέρετε Ιωάννη, είναι συνεργαζόμενα με την «Αέναη επΑνάσταση», εκτός της paterikiorthodoxia.com, που μέχρι προ ολίγων ημερών διαχειριζόμουν, αλλά λόγω διαφωνίας και σοβαρών επισημάνσεων, ΑΠΟΧΩΡΗΣΑ από το εν λόγω ιστολόγιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αδελφέ μου αγαπημένε «Μονοπάτια», απάντησα και στο ιστολόγιό μας.... «Αέναη επΑνάσταση».

    http://sophia-siglitiki.blogspot.gr/2013/10/blog-post_5690.html?showComment=1381866286355#c998292311661417328

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Sophia Siglitiki Drekou, συμφωνούμε απόλυτα μαζί σου :)
    Καλή συνέχεια, Μονοπάτια που διασταυρώνονται :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ἀγαπητά Μονοπάτια καί ἀγαπητή κ.Ντρεκου ἐπιτρέψτε μου νά ἐπανέλθω μέ μία οὐσιαστική παρατήρηση, σᾶς ὑπόσχομαι δέ πώς θά εἶναι ἡ τελευταία μου παρέμβαση.
    Οὐδείς νομίζω ἀμφιβάλλει τόσο διά τήν ποιότητα ὅσο καί τήν διακριτική ἱκανότητα τοῦ ἀγαπημένου Μονοπατιοῦ, ὅπως διαχειρίζεται ἀξίως τόσο τήν θεματολογία ὅσο καί τήν σωστή παρουσίαση τῶν θεμάτων του. Θά συμφωνήσω δέ μέ τήν κ.Ντρέκου διά τήν ἀποκλειστικότητα αὐτῶν τῶν θεμάτων, πράγμα σπάνιο διά τό διαδίκτυο λόγω τῶν συνεχῶν ἀναπαραγωγῶν τῆς ἴδιας θεματολογίας συνεχῶς καί ἐπί καθημερινῆς βάσης ἀπό τό σύνολον σχεδόν τῶν ἰστοχώρων.
    Ὅμως θά μοῦ ἐπιτρέψετε, τόσο ἐσεῖς κ.Ντρέκου ἀλλά πολύ περισσότερο ἐσύ ἀγαπητό Μονοάτι, νά σᾶς ὑπενθυμίσω τό δεύτερο μέρος τοῦ ἐρωτήματός μου τό ὁποῖον εἶναι καί τό βασικό θέμα τοῦ σχολίου μου. Τό ἄν δηλαδή θεωρεῖτε ἔντιμο νά παρουσιάζετε τήν ἐπισκεψιμότητα ἄλλων ἰστοσελίδων ὡς δική σας, ἀσχέτως ἄν εἶναι καί αὐτές δικές ἤ ὄχι. Ἐδῶ ἀγαπητό Μονοπάτι ἡ ἀπάντησης ἀπουσιάζει καί ἐνῶ ἐσεῖς ρίξατε τό "μπαλλάκι" στήν κ.Ντρέκου, ἐκείνη κοινῶς, σᾶς "ἀδείασε" μέ τήν σιγή της. Θά μοῦ πεῖτε, γιατί ἀσχολεῖσαι μέ τόσο λεπτό θέμα καί ὅπως προεῖπε ἡ κ.Ντρέκου (σέ ἐλεύθερη μετάφραση) "τί τά θές, τί τά γυρεύεις". Θά σᾶς πῶ λοιπόν κάτι πού ἄν καί ἡ θεματολογία τοῦ παρόντος ἰστολογίου τό διατυμπανίζει στή βιτρίνα κάθε ἀναρτήσεώς του καί φαντάζει περιττή ἡ ἐπανάληψίς του, δυστυχῶς ὅμως φαίνεται πώς ἡ οὐσία παραμένει ἐν τοῖς ἀναρτήσεσι αὐτοῦ καί μόνον, χωρίς δηλαδή αὐτά τά ὄμορφα λόγια νά γίνονται πράξι. Ἡ πράξη, ἀγαπητά Μονοπάτια, εἶναι ἡ ἐφαρμογή τῶν ρητῶν καί τῆς ὄμορφης ἰδέας καί ἐδῶ σας βαθμολογῶ μέ μηδέν.
    Διότι ἄν καί σᾶς περίμενα νά λάβετε ἔντιμη θέση στήν κενολογία τῆς στενῆς συνεργάτιδός σας, ἐσείς ἀρκεστήκατε στό δίφορο : Νά 'σαι καλά, Σοφία...
    Δύο πράγματα μπορεῖ νά συμβαίνουν λοιπόν. Ἤ ὅτι ἀγαπητό Μονοπάτι συμφωνεῖς μέ τήν ματαιοδοξία τῶν πλαστών ἐπισκέψεων, ἤ ὅτι δέν θές νά ἔρθεις σέ σύγκρουση μέ τήν ἐκλεκτή συνεργάτιδά σου. Ὅμως ἀγαπητέ/ἤ φίλε/ἡ θά περίμενα μία ἄλλη ἀπάντηση πού δέν ἔλαβα.

    ΥΓ1: Δέν συνηθίζω νά γράφω σχόλια σέ ἰστοσελίδες καί φόρα. Δέν θά ἐπέμενα ἄν δέν ἐγνώριζα πράγματα καί συνήθειες. Δέν εἶμαι κάποιος "γνωστός" πού κινεῖται ὑπό τήν καθοδήγηση τῆς ἐμπάθειας γιά πρόσωπα.
    ΥΓ: Ρίχνοντας μία τελευταία ματιά στόν "περίεργο" μετρητή σας διαπίστωσα ὅτι ἐξακολουθεῖ νά παρουσιάζει τόσο τούς ἐπισκέπτες τῆς σελίδας σᾶς ὅσο καί τῆς σελίδος http://anakalypsi.blogspot.gr/, Δέ βαριέσαι. Τά Σά ἐκ τῶν Σῶν. Εἶναι βαριά ἡ καλογερική ἔλεγε ὁ πάππους μου. Ἔχετε γειά Χριστιανοί.

    Ἰωάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλέ μου φίλε,

      Σκέφτηκα να σου απαντήσω εμπεριστατωμένα και με σαφείς προσδιορισμούς. Σκέφτηκα μάλιστα να σου διηγηθώ την όλη ιστορία γύρω από τη τοποθέτηση του μετρητή και το μέγεθος της αδιαφορίας που ειλικρινά, μου προκαλεί. Επίσης, σκέφτηκα να αναιρέσω τα επιχειρήματα σου ένα πρός ένα.

      Επειδή όμως αισθάνομαι ότι, η ετυμηγορία είχε βγει εξαρχής, και η συλλογιστική σου είχε ήδη διαμορφώσει διάφορα σενάρια-ανύπαρκτα κατ'εμέ-, φρονώ ότι ο καλύτερος δρόμος είναι αυτός της σιωπής. Άλλωστε δεν έχω καμιά διάθεση να υπερασπιστώ τον εαυτό μου για ένα τόσο ασήμαντο θέμα...

      Επομένως αυτό που έχω να προτείνω είναι να βγάλω τελείως το μετρητή απ'το blog. Ούτε πολλά λόγια, ούτε πολλές επισημάνσεις. Συμφωνούμε σ'αυτό;

      Σκέψου το κι αν θες μου απαντάς.

      Διαγραφή
  11. κ.Ιωάννη ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω το επίμονο και ανούσιο σχόλιό σας. Αντί να κάθεστε και μελετάτε τις αναρτήσεις του μοναδικού ‘’μονοπατιού’’, μας γράφετε αερολογίες και διαφαίνεται και πασιφανώς και η άγνοιά σας για το πώς λειτουργούν οι σελίδες. Τον μετρητή εγώ τον βάζω κύριε κι εφόσον οι σελίδες είναι και διαχειριζόμενες από μένα, το οποίον, κ.Ιωάννη (χωρίς επώνυμο), αυτό για το διαδίκτυο σημαίνει ότι καλώς εστί. Έτσι πράττουν οι διαχειριστές των ιστοσελίδων, όπως είναι και η γράφουσα.

    Κατά δεύτερον δεν ‘’άδειασα’’ όπως λέτε τον αγαπητό αδελφό ‘’μονοπάτια’’, παρόλο που ίσως αυτό θα θέλατε εσείς. Σας ανέφερα στο ανωτέρω σχόλιό μου πως ασθενώ και απείχα από τον υπολογιστή μου και σας έγραψα και βιαστικά στο προηγούμενο σχόλιο. Αυτό που διαπιστώνω βεβαίως είναι ότι είστε ανίδεος από διαδίκτυο και ιστοσελίδες. Μα με τι ασχολείστε…

    Διαπιστώνω αντιχριστιανικό πνεύμα και επίθεση στα ιστολόγιά μας άνευ λόγου και αιτίας. Μάλλον πρέπει να δηλώσετε πως έχετε άγνοια περί διαχείρισης ιστοσελίδων .

    Σας προτείνω λοιπόν αντί να ασχολείται με ανύπαρκτα θέματα, να μελετήσετε τις αναρτήσεις του παρόντος ιστολογίου ‘’ Μονοπάτια που διασταυρώνονται’’ και σας υπόσχομαι πως θα ωφεληθείτε.

    Καλό μου «Μονοπάτι» έχεις την αγάπη μου.

    Το καλό μου και ευγενικό Χαμομηλάκι είναι κι αυτό διαχειριστής ιστοσελίδων. Καλημέρα Χαμομηλάκι μου και σ’ευχαριστούμε για την ευγενική σου παρέμβαση.

    Καλημέρα σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΥΣ. Ο Μετρητής δεν θα φύγει. Τον έχω βάλει η ίδια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σοφία, ας χαμηλώσουμε τους τόνους, σε παρακαλώ.
    Για μένα ο μετρητής δεν είναι τίποτα και μιας και του πρότεινα μια επιλογή, είμαι διαθέσιμος να προβώ και στην ανάλογη πράξη. Αν το ζητήσει πολύ ευχαρίστως θα το κάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

they will never take our freedom

Loading...